گیاهان مفید در دیابت

 Canavalia ensiformis

Legominosae

بومی امریکای مرکزی و غرب هند است و به طور وسیعی در نواحی گرمسیری مرطوب افریقا و آسیا کشت می شود. گزارش شده است که دانه­ها دارای فعالیت ضد افزایش کلسترول و کاهنده قند هستند.

Casearia esculenta

Flacourtiaceae

یک گیاه با خواص دارویی است. گیاه به شکل بوته در شمال هند توزیع شده است. عصاره ریشه این گیاه دارای فاکتورهای کاهنده قند خون است که سطح قند خون را در حیوانات آزمایشگاهی کاهش داد. عصاره ریشه این گیاه توانایی متابولیسم پروتئین و آنزیم مارکرها را در موشهای صحرایی دیابتی دارد.

Cassia kleinii

Caesapinaceae

عصاره الکلی برگها به نظر نتایج امید بخشی در گسترش داروهای گیاهی موثر در کاهش قند خون دارد. عصاره برگ گیاه ممکن است از طریق نیرومند ساختن انسولین عمل نکند اما در انسولین غیر وابسته به دیابت استفاده می­شود زیرا دارو اثر ضد افزایش قند دارد.

Catharanthus roseus

Apocyaceae

عصاره ­ی برگها یا تمام گیاه برای درمان دیابت در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان استفاده می ­شود. گزارشات فعالیت کاهندگی گلوکز خون را در عصاره الکلی برگهای این گیاه نشان دادند. فعالیت ضد دیابتی عصاره دی کلرومتان – متانول برگها و شاخه ­های کوچک ارزیابی شده است و اثرش روی آنزیم­های متابولیسم کربوهیدراتی مطالعه شده است مکانیسم ممکن است به افزایش ترشح انسولین منجر شود. نشان داده شده است که عصاره ممکن است در جلوگیری از آسیب ناشی از رادیکالهای آزاد اکسیژن مفید باشد و مصرف گلوکز را افزایش دهد.

Coccinia indica

Cucurbitaceae

به طور وسیعی در درمان سنتی مرض قند در افریقا و شمال اسیا استفاده می شود پکتین جدا شده از میوه های گیاه در کاهش سطح قند اثر دارد.عصاره الکلی گیاه در کاهش سطح قند خون عمل می کند سپس این عصاره برای ارزیابی بیشتر پارامترهای بیوشیمیای اثر کننده بر دیابت بررسی شد و نتایج پیشنهاد کرد که تولوئن  به عنوان یک جز فعال عمل می کند.

Cocculus hirsutus

Menispermaceae

گیاه در سراسر هند بویژه در مناطق خشک رشد  می کند.پتانسیل ضد افزایش قند خون عصاره آبی گیاه ممکن است منجر به پایین امدن سطح گلو کز سرم در موشهای دیابتی شود و حد تحمل گلو کز را افزایش دهد بعلاوه عصاره کاهش  وزن بدن را ممانعت می کند.

Coscinium fenestratum

Menispermaceae

به صورت در ختی  است. عصاره الکلی هو مئوستازی گلو کز را تنظیم می کند و گلوکونئوژنز را کاهش می­دهد.  دارو همچنین عمل محافظتی روی دفاع انتی اکسیدانی سلولی دارد.

Discorea dumetorum

Discoraceae

این گیاه معمولا به نام سیب زمینی شیرین (یام وحشی)  شناخته می­شود. آلکا لوئید موجود  در عصاره، دیو سکورتین گزارش شده است که دارای اثر کاهنده  قند خون است. گزارش شده است که عصاره آبی گیاه افزایش چربی خون را کنترل می کند. این گیاه دارویی اساسا به عنوان یک عا مل کاهنده قند خون عمل می کند.

Ficus hispida

Moraceae

جز محلول در آب عصاره الکلی گیاه به طور معنی داری سطوح گلو کز خون را در موشهای نرمال و دیابتی کاهش می دهد.عصاره پوست درخت عمل مستقیم  محیطی روی سلولهای بتا دارد.

Hypoxis hemerocallidea

Hypoxideae

یک گیاه دو ساله ­ی  دارای برآمدگی است که قبلا به عنوانH.rooperi  شناخته می­شد. عصاره متا نولی این گیاه اثر کاهند گی اش در قند خون  گزارش شده است.

Muraya koenigii

Rutaceae

معمولا به عنوان زرد چوبه هندی یا کاری شناخته  می شود و به  طور وسیعی به صورت چاشنی وادویه در هندوستان استفاده می شود. عصاره آبی برگهای این گیاه در کاهش قند خون مؤثر است. خوردن این گیاه برای 60 روز در موشهای طبیعی افزایش غلظت گلیکوژن کبدی را نشان داد که منجر به کاهش فعالیت قند خون می­شود. برگهای این گیاه سطح گلوکز خون را خنثی کرده و اثر مفیدی روی متابولیسم کربوهیدرات دارد.

Panax ginseng      

Asian ginseng ,Araliaceae

در سراسر کشورهای آسیایی ریشه گیاه در درمان دیابت نوع دو استفاده می­شود. مطالعات حیوانی invitro و invivo و آزمایشات بالینی تایید کرد که ریشه­های این گیاه دارای فعالیت ضد افزایش قند خون است. ژینسنوزید موجود در گیاه نقش مهمی در کاهش قند خون ایفا می­کند.

Szygium cumini

Formerly Eugenia jambolana

Myrtaceae

 

بسیاری از بخشهای گیاه مثل میوه، دانه ­ها، پوست درخت و چای آماده شده از برگها در سراسر کشورهای آسیایی در درمان دیابت استفاده می­شوند. اثر ضد افزایش چربی خون در برگها، دانه­ها، میوه­ها و پوست درخت گزارش شده است.

Terminalia chebula

Comberetaceae

به طور وسیعی در هند پراکنش دارد و در درمان دیابت استفاده می­شود. اثرات ضد دیابتی و Renoprotective عصاره دانه­ها در موشهای دیابتی گزارش شده است. این گیاه عمل Renoprotective قوی دارد.

Terminalia catappa

Comberetaceae

در سرتاسر هند شناخته شده است و درخت بادام هندی نامیده می­شود. پتانسیل ضد دیابتی عصاره آبی، متانولی و پترولیوم اتر میوه­های گیاه روی سطوح قند خون و آنالیز بیوشیمیایی سرم انجام شد. همه سه عصاره در دوز 1.5  فعالیت معنی دار ضد دیابتی داشتند. عصاره ممکن است توسط بازسازی سلولهای بتا عمل کند. اثر ممکن است ناشی از کاروتین بتا در کاهش عوارض دیابت مثل گلیکوزیلاسیون در موشهای دیابتی باشد.

منبع:

NEELESH MALVIYA et al. ANTIDIABETIC POTENTIAL OF MEDICINAL PLANTS. Acta Poloniae Pharmaceutica ñ Drug Research, Vol. 67 No. 2 pp. 113ñ118, 2010

 


نظرات شما عزیزان:

mobina
ساعت0:06---25 مهر 1393
afarin azizam che ghadr faali.movafagh bashi
پاسخ:مرسی خانومی


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 24 مهر 1393برچسب:گیاهان مفید در دیابت, | 10:37 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.